Pneumatiky

Pneumatiky jsou jediným spojením vozidla s vozovkou. Jejich stav přímo ovlivňuje bezpečnost a jízdní vlastnosti.

Typy pneumatik

Letní pneumatiky

  • Optimální při teplotách nad 7 °C
  • Tvrdší směs - lepší stabilita za tepla
  • Kratší brzdná dráha na suchu i mokru (v létě)

Zimní pneumatiky

  • Označení M+S nebo symbol sněhové vločky (3PMSF)
  • Měkčí směs - fungují i pod 7 °C
  • Speciální dezén pro sníh a led
  • Povinné od 1.11. do 31.3. na zasněžené vozovce

Celoroční pneumatiky

  • Kompromis mezi letními a zimními
  • Musí mít označení M+S pro zimní použití
  • Vhodné pro mírné klima a nižší nájezdy
  • Horší vlastnosti v extrémech (léto/zima)

Hloubka dezénu

Typ pneu Zákonné minimum Doporučené
Letní 1,6 mm 3 mm
Zimní 4 mm 5-6 mm

Indikátor opotřebení (TWI) je vyvýšení v drážce dezénu. Když je dezén v úrovni TWI, pneu je na výměnu.

Správný tlak

  • Tlak udává výrobce vozidla (štítek na dveřích nebo v manuálu)
  • Kontrolujte za studena (min. 2 hodiny po jízdě)
  • Kontrola min. 1× měsíčně
  • Nezapomeňte na rezervu

Nízký tlak: vyšší spotřeba, nerovnoměrné opotřebení, riziko defektu
Vysoký tlak: horší přilnavost, tvrdší jízda, opotřebení středu

Označení na pneumatikách

Příklad: 205/55 R16 91V

  • 205 - šířka v mm
  • 55 - výška profilu v % šířky
  • R - radiální konstrukce
  • 16 - průměr ráfku v palcích
  • 91 - index nosnosti (615 kg)
  • V - index rychlosti (240 km/h)

DOT kód - stáří pneumatiky

DOT kód na boku pneu udává datum výroby:

  • 4 číslice: týden a rok (např. 2523 = 25. týden 2023)
  • Pneu starší 6 let - doporučena výměna
  • Pneu starší 10 let - nutná výměna

Výměna pneumatik

  • Na jaro: když teploty stabilně nad 7 °C
  • Na zimu: když teploty klesají pod 7 °C
  • Měňte vždy celou nápravu (2 pneu) nebo všechny 4
  • Lepší pneu na zadní nápravu (stabilita)

Uložení pneumatik

  • Pneu bez disků: svisle, občas otočit
  • Pneu na discích: vodorovně na sobě nebo zavěšené
  • Chladné, suché místo, mimo přímé slunce
  • Označte pozici pro příští nasazení
← Povinná výbava Kontrola vozidla →