Jízda v dešti

Mokrá vozovka výrazně prodlužuje brzdnou dráhu a snižuje přilnavost pneumatik. Déšť také zhoršuje viditelnost.

Aquaplaning

Aquaplaning vzniká, když se mezi pneumatikou a vozovkou vytvoří souvislý vodní film. Vozidlo ztrácí kontakt s vozovkou a nelze ho ovládat.

Jak aquaplaningu předejít

  • Snižte rychlost - riziko roste s rychlostí
  • Udržujte pneumatiky s dostatečným dezénem (min. 4 mm)
  • Správný tlak v pneumatikách
  • Vyhýbejte se kalužím a stojící vodě

Co dělat při aquaplaningu

  • Neprudce nebrzdějte
  • Netočte volantem
  • Sundejte nohu z plynu
  • Držte volant pevně a rovně
  • Počkejte, až pneumatiky znovu získají kontakt

Brzdná dráha na mokru

Na mokré vozovce se brzdná dráha prodlužuje přibližně na dvojnásobek:

Rychlost Sucho Mokro
50 km/h ~13 m ~26 m
90 km/h ~40 m ~80 m
130 km/h ~85 m ~170 m

Viditelnost

  • Zapněte stěrače a přizpůsobte jejich rychlost intenzitě deště
  • Zapněte potkávací světla
  • Při silném dešti nebo mlze použijte přední mlhovky
  • Zadní mlhová světla pouze při viditelnosti pod 50 m
  • Ventilace nebo klimatizace proti mlžení oken

Odstup od vozidel

Zvětšete bezpečný odstup od vozidla před vámi:

  • Za sucha: 2 sekundy
  • Za mokra: 4 sekundy
  • Při silném dešti: ještě více

Nebezpečné situace

  • První kapky - nejnebezpečnější, olej a prach vytvoří kluzký film
  • Kaluže - skrývají výmoly, hrozí aquaplaning
  • Rozstřikovaná voda - snižuje viditelnost při míjení a předjíždění
  • Přechody pro chodce - mokré značení je kluzké

Tipy pro jízdu v dešti

  • Před jízdou zkontrolujte stěrače a ostřikovače
  • Jeďte v kolejích po předchozím vozidle - tam je méně vody
  • Při předjíždění počítejte s rozstřikovanou vodou
  • Po průjezdu kaluží lehce přibrzdějte pro osušení brzd
  • Při průjezdu vodou jeďte pomalu a rovnoměrně
← Jízda v zimě Jízda v noci →